zondag 20 november 2016

Thema vormen

We leerden de voorbije 2 weken over vormen en dan vooral over de vormen van onze verschillende symbolen: de driehoek, zeshoek, vierkant, rechthoek en cirkel. Andere figuren zoals een ovaal, ruit,... kwamen kort eens aan bod. 


We startten dit thema met het verhaal van Kloddertje: 
 Kloddertje zit zich thuis in een hoekje te vervelen en moet van mama en papa Klodder op zoek naar vrienden. 

Hij ziet allemaal figuurtjes en hij vraagt of hij mag meespelen maar de vriendjes zeggen dat hij weg moet omdat hij lelijk is en geen vorm heeft. 
Kloddertje gaat wenend naar huis en daar vertelt papa dat hij zijn geheim trucje moet tonen aan de vormpjes.

Kloddertje laat zien dat hij iets leuk kan en hij verandert in een monster. Alle vormpjes zijn bang en lopen weg.

Daarna verandert Kloddertje in een lief mannetje en hij vraagt hen om terug te komen. Als de vormpjes zien wat Kloddertje allemaal kan, willen ze dat ook! Ze vragen aan Kloddertje om samen te spelen en om dat trucje aan hen te leren. 

Kloddertje leert dit aan de vormpjes en ze veranderen zich in allerlei vormen. 

Ze maken ook allemaal samen leuke vormpjes: eerst zijn ze samen een mannetje, daarna een puzzel en zo kunnen ze nog lang doorgaan! Maar dan is het avond en dan moeten ze allemaal gaan slapen. 'Daag lieve vrienden!'. 

Aan de hand van dit verhaaltje maken de kleuters niet alleen kennis met de verschillende vormen, maar leren ze nog eens dat het belangrijk is om iedereen een kans te geven want niemand is hetzelfde maar iedereen heeft zijn kwaliteiten! 

We gingen dan ook aan de slag en mochten zelf een vormenschilderij maken net zoals kloddertje en zijn vriendjes: 

 We maakten ook andere vormfiguurtjes met de spijkerplankjes en rekkertjes:

En we maakten ook vormfiguurtjes met allerlei vormblokjes en vormparels aan tafel en met de grotere houten vormblokken in de kring:
 

We maakten ook onze eigen symbolen-Elmer! Iemand met een driehoek als symbool moest de driehoek-Elmer schilderen in het kleur van zijn/haar driehoek, iemand met een zeshoek als symbool moest de zeshoek-Elmer schilderen in het kleur van zijn/haar symbool,... en zo kwamen we tot een prachtig resultaat! 

En dan was er nog iets leuk: we brachten met z'n allen allerlei voorwerpen mee van onze symbolen en die gingen we in de klas sorteren op de gepaste tafels! Alle zeshoeken op de zeshoektafel, alle cirkels op de ronde tafel, alle vierkanten op de vierkante tafel, de rechthoeken op de rechthoekige tafel,... alleen voor de driehoeken vonden we geen gepast tafeltje,... We maakten dan met ons tapijtje uit de kring een driehoek en legden daar de driehoekige spullen op. En dan mochten de kindjes bij de tafel van hun symbool gaan staan: 

We deden ook een taalspelletje: welk woord zegt de juf in stukjes? Schijn met het lampje op het juiste woord:
 Hart, ster of bloem?
S - t - e - r = ster

B - l - oe - m = bloem

En dan waren er natuurlijk nog allerlei andere dingen: het zeshoekspinnenweb om naar te gooien in de bewegingshoek, het spelletje op de (oude) spelletjescomputer, het moetje van de figuren, een vormenpuzzel, ons leuk vormenversje, leuke vormenboekjes,... en nog zoveel meer. 

Het was een zeer leerrijk en leuk thema! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten