zondag 22 januari 2017

Noord- en zuidpool

Het eerste wat we na het weekend deden, was (zoals gezegd) ons potje uit de diepvriezer halen om eens te kijken hoe het met het water en de kip zat. En wat zagen we? De kip zat nu helemaal vastgevrozen in het dikke ijs. Er was geen water meer te zien! 
Wat zou er nu gebeuren als we dit nu niet meer terug in de diepvriezer zetten maar in onze klas laten staan? Sommige van ons dachten dat het ijs zou blijven, anderen dachten dat het zou smelten en terug water worden. We lieten het in ons klasje staan en ja hoor, het begon al snel te smelten! Na enkele uren kon de kip weer vrij zwemmen! 

We leerden deze week nog over de koude, maar nu specifiek over de noord- en de zuidpool. De eerste dag vertelde de juf een verhaal over de noordpool 'de eskimo verveelt zich'. Zo leerden we dat de noordpool bovenaan ligt en dat daar de ijsberen en eskimo's wonen. De dag nadien vertelde juf dan een verhaaltje over de zuidpool. Zo leerden we dat daar beneden de pinguïns wonen. 

Onze poppenhoek was nu echt de noordpool/zuidpool. Er was een iglo, kledij voor de eskimo en visgerief want vissen, dat doet een eskimo graag! 


In de blokkenhoek konden we zelf een iglo bouwen met de houten blokken, niet zo makkelijk hoor, maar we probeerden het toch eens. 
In de boekenhoek lagen er verschillende verhaaltjes over de noordpool en de zuidpool en er lagen ook veel informatieve boekjes waarin we echte foto's van pooldieren, de noord- en zuidpool,... stonden. 

In de tekenhoek/kleurhoek lag er een kleurplaat van wanten. Wie wou, mocht deze inkleuren zoals ze het zelf mooi vinden. Er lagen ook halve prenten van een pinguïn, ijsbeer, iglo, ijsbeer die ze konden afwerken door de andere helft te tekenen. En er lag ook een prent van 2 ijsberen waarvan de ene ijsbeer wat dingen te weinig hadden, die de kleuters dan konden bijtekenen. Niet verplicht maar er was veel interesse voor! 

Er was ook nog een ander knutselwerkje: knip de wereldbol uit; teken jezelf in het midden ongeveer want dat is waar wij ongeveer wonen; plak er 4 bruine en/of groene snippers op, dit is het land; kleur de eskimo, ijsbeer en pinguïn in de juiste kleuren, knip ze uit en kleef ze op de juiste plaats op de wereldbol (eskimo en ijsbeer bovenaan op de noordpool; pinguïn onderaan op de zuidpool).

En natuurlijk: een nieuwe week = 2 nieuwe moetjes. 
Voor het eerste moetje moesten we eerst de sjaal van de ijsbeer kleuren in een zelfgekozen kleur, knippen op de lijnen, de ijsbeer terug puzzelen door op een blauw blad te leggen en dan opplakken. 
Voor het tweede moetje moesten de kleuters een zwart papier en een wit potlood nemen: teken een pinguïn door naar het stappenplan van de juf te kijken (eerst een peervorm, dan buik en wit kleuren en snavel en ogen, dan de vleugels en poten en uiteindelijk sterretjes als sneeuwblokjes). 

Maar we deden ook nog andere dingen dan in de hoekjes werken. We deden ook in de kring leuke en leerrijke dingen. Zo leerden we de pinguïndans. We leerden ook een aftelversje over 12 witte ijsberen en gingen dit dan ook zelf uitbeelden. Het was geen makkelijk versje want het is een heel lang versje maar met bijpassende tekeningen ter ondersteuning lukte dit eigenlijk heel vlot! 
12 witte ijsbeertjes die lachten om zichzelf. Eentje is snel weggelopen, toen waren er nog maar 11. 
11 witte ijsbeertjes, de grootste heette Mien. Eentje is snel weggelopen, toen waren er nog maar 10.  
10 witte ijsbeertjes, die keken wat verlegen. Eentje is snel weggelopen, toen waren er nog maar 9.  
9 witte ijsbeertjes, die likten aan hun vacht. Eentje is snel weggelopen, toen waren er nog maar 8.  
 8 witte ijsbeertjes, die stonden daar te beven. Eentje is snel weggelopen, toen waren er nog maar 7. 
7 witte ijsbeertjes, die dronken uit een fles. Eentje werd toen ziek, toen waren er nog maar 6. 
6 witte ijsbeertjes, die waren koud en stijf. Eentje is snel weggelopen, toen waren er nog maar 5. 
5 witte ijsbeertjes, die maakten veel plezier. Eentje is snel weggelopen, toen waren er nog maar 4. 
4 witte ijsbeertjes, die zaten op hun knie. Eentje is snel weggelopen, toen waren er nog maar 3.  
3 witte ijsbeertjes, die snurkten heel tevree. Eentje is snel weggelopen, toen waren er nog maar 2.  
2 witte ijsbeertjes, die stonden op 1 been. Eentje is snel weggelopen, toen was er nog maar 1.  
1 wit ijsbeertje met een witte krul, is toen ook maar weggelopen, toen waren er nog maar 0! 

Er was ook nog een leuk spelletje dat we speelden met juf An. Ze liet 1 kindje een prentje zien van een pinguïn en deze moest de beweging nadoen. Een ander kindje moest uit de prentjes op de grond hetzelfde zoeken. 

Met deze prentjes speelden we later op de week een echte bewegingsmemorie. Juf Steffi gaf aan de helft van de groep een geel kaartje. Deze kleuters moesten de beweging (verspreid in de klas) nadoen zonder hun kaartje aan de anderen te laten zien. De andere helft kreeg een blauw kaartje waar deze zelfde bewegingen op stonden: deze kindjes moesten het kindje zoeken met dezelfde gele prent. Een grappig en leuk spel! 

Het waren 2 fijne, leerrijke en drukke weken. Volgende week houden we het iets luchtiger maar daarom niet minder fijn en leerrijk. 
Omdat we donderdag op sportdag gaan, leren we over sporten! Meer hierover, komen jullie nog te weten. 
VERGEET NIET: ten laatste woensdag 1,30 mee te geven voor ons drankje op de sportdag. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten